Sand & Indigo – A Finnish and Gambian Collaboration in Art Pedagogy
Pitkänen-Walter Tarja & Jääskeläinen Tuula
Sand & Indigo -kirja on Taideyliopiston Gambia-projektin tuloksena syntynyt julkaisu taidelähtöisen pedagogiikan toteuttamisesta, tutkimuksesta ja kehittämisestä monikulttuurisessa kontekstissa. Gambia-projekti toteutettiin vuosina 2015-2017 suomalaisten ja gambialaisten kuvataideopiskelijoiden, opettajien, taiteilijoiden ja paikallisen väen yhteistyönä osana Taideyliopiston taidealojen yliopistopedagogiikan koulutusta ja Kuvataideakatemian opetusta. Projektin aikana tehtiin neljä kenttätyöskentelymatkaa Gambiaan. Projekti käynnistettiin tukemaan Xam Xamle School of Art and Design in the Gambia -taidekoulun kuvataideopetuksen kehittämistä. Tavoitteena oli myös tutkia kuvataiteen pedagogiikkaa ja sen hyödyntämistä oppimisympäristöjen kehittämisessä Gambiassa ja Suomessa. Tämä tavoite nosti esiin kysymyksen, mitä taide on – tai voi olla – erilaisissa kulttuureissa. Gambian luonnon kasvien ja hiekkojen työstäminen väriaineiksi toimi perustana työpajoille, joissa suomalaiset ja gambialaiset kuvataiteen opiskelijat ja opettajat ja taiteilijat työskentelivät yhdessä tutustuen samalla toistensa käsityksiin taiteesta. Gambia-projekti on esitelty monesta eri näkökulmasta tässä kirjassa, joka johdattaa lukijansa elämyksellisesti kulttuurien väliseen kokeelliseen taiteellisen tutkimuksen projektiin. Kirjaa voi hyödyntää taidekasvatuksen opetuksessa ja opiskelussa. The Gambia Project took place during the years 2015-2017 in collaboration with Finnish and Gambian visual art students, teachers, artists and local people. The project aimed to help in developing an art school in The Gambia and to enhance broader knowledge which could be utilized in visual art pedagogy and the development of learning environments in The Gambia and Finland. This brought to the fore the fundamental question of what art is – or can be – in these contexts. The ”Pigments from Gambian Nature” workshop was a practical platform for Finnish and Gambian students and teachers and artists to get acquainted and work with each other, while suspending the culturally bound concepts of art. The Gambia Project is explored from many different angles in this book. This book is an experiential introduction to this intercultural artistic research project, and it can be utilized in teaching and learning in arts education. Sand & Indigo – A Finnish and Gambian Collaboration in Art Pedagogy. Academy of Fine Arts, Uniarts Helsinki. 2018. Editors: Tarja Pitkänen-Walter and Tuula Jääskeläinen Graphic Design: Jenni Haili Collaboration Partners: ArtsEqual Project, CERADA and CUPORE ISBN 978-952-7131-40-4